FACEBOOK stranica . . . . . . . Twitter . . . . . . YOUTUBE Kanal . . . . . . . B92 BLOG

11. 04. 2011.

ULIČNI ČISTAČ - IL' SI BOS, IL' SI HADŽIJA


==================================================================
Zahvaljujem Uličnom Čistaču, koji je na jednom Bosanskom forumu napisao parodiju na moj tekst "Kako mi je palo na pamet da sviram na ulici". Obrisali su mu temu (takođe i moju), pa nije bilo prilike da iskarikira još neki tekst. Šteta...
==================================================================



Gledao sam neki program na TV-u.
Bilo je to 1987-e!
Marjan Mihajlović (voditelj) je u emisiju doveo prve ulične čistače iz Njemačke. Oni su pioniri u ovoj industriji. Oni su pričali o tome kako je to čistiti na ulici... Imaju iskustva u tome, jer su među prvim gastarbajterima otišli trbuhom za kruhom u daleku Njemačku, jos 60-ih godina. 
Ja sam pažljivo gledao i... opasno mi se svidio taj izazov. Pomislio sam: "TO JE ONO ŠTO ŽELIM DA RADIM!!!"

Naredne zime (1988.) bio sam sa drugovima na skijanju na Vlašiću.
Jednog dana sam šetao planinom i zašao sam u brezovu šumu. I video sam prekrasne mlade breze od kojih se mogu napraviti odlične metle za čišćenje.
Njišu se, njišu, mlade breze na laganom vjetriću. Skontao sam da se od njih mogu napraviti jako kvalitetne metle. 

U to vreme sam malo čistio na nekim trgovima u manjim čaršijama (pisaću o tome), pa sam dobio nešto samopouzdanja (inače sam veliki tremaroš), tako da sam polako počeo da kujem planove kako će to biti čistiti u velikom gradu kao što je Sarajevo, ili kako će biti ako karijeru nastavim negdje u inostranstvu.

Naredne godine mi je otac iz svoje firme donijeo jedno radno odijelo, kombinezon, narandžaste drečave boje... čini mi se da je bilo njemačke proizvodnje. To odijelo mi je dobro došlo jer sam konačno sa njim mogao otkriti svoje ambicije i ciljeve. 

Radio sam 4 meseca i 8 dana u Sarajevu, i to mi je najbolji radni staž u životu (dobro, kao klinci smo nekoliko puta išli sa drugarima da beremo aslame, ali, to ne računam).
Kasnije (1990/1991) sam jedno vreme probao da čistim po Trstu, ali nije išlo jer su oni već tada imali mašine što čiste ulice.

I tako... Jula 1989. moji krenu na more u Španiju, pa i ja pođem sa njima. Kontam, Španci su pomalo prljava nacija, bacaju dosta smeća, možda bude tamo dobrog posla za mene... da probam sreću. 
Da pokušam da čistim, a, ako ne ide - onda ću i ja da bacam smeće po ulicama kao lud  i onda možemo da se vratimo zajedno kući.

Otac mi je bio sredio od opštine da, kad se vratim u Sarajevo, mogu da čistim odmah od 06:00 ujutro, čak i vikendom jer je prije bilo zabranjeno, kao uznemiravam ljude tako rano.

Znači, oni ostanu na plaži, a, ja obučem svoje odijelo i pravac na ulicu da cistim. Po onoj vrućini, nema boljeg zadovoljstva, neopisiv osjećaj. Pogotovo kad se na takvim temperaturama pokvari neka hrana, meso ili mliječni proizvodi, pa ono počne da smrdi, milina.
Kad završim posao, dodjem u apartman, skinem odijelo i okupam se.
Izadjem uveče... Setalište puno ljudi... Svi me pozdravljaju i dobajuju fore i fazone tipa: "ej, gdje si čistač, čistiš moj"...  Bio sam glavna fora u tom malenom španskom primorskom gradiću.

To veče sam bio u jednom malom restoranu i jednom starijem čovjeku je sa tanjira ispala pizza na pod. Htio sam da brzo reagujem i da to brzo počistim, no nisam znao kako će drugi reagovati.  

NISAM IMAO HRABROSTI !
Ali... nađem "rešenje" !
Pitam nekog milicionera (tako su se tada zvali) da li mogu da očistim pizzu sa poda .On, naravno, kaže da ne može (mada, da ga nisam pitao, verovatno me ne bi dirao). I ja, sav sećan, krenem da čistim po restoranu a cijeli restoran stao na noge: plješću i navijaju. Svi su oduševljeni mojim gestom. Velike ovacije su se čule čak i do ulice jer su ljudi vidjeli heroja u meni. Bio sam heroj ulice tog trena, al' ne k'o James Bond. :-))

Pa, eto... nek ljudi po Bosni i dalje pričaju da se u inostranstvu ne može čistiti po ulici, i da su sve mašine i slično. Čista glupost! Savjest mi je mirna. Nisam ja kriv što oni ne znaju da se i te kako može čistiti...

Dok sam čekao autobus, čistio sam malo i po autobuskoj stanici (malo opuštanja).

Nisam odmah krenuo kući, već sam otiš'o u Beograd. Tih dana su bili veliki mitinzi i protesti po Beogradu pa su ulice bile jako prljave i moje kolege iz Srbije nisu stizale da očiste ni ono osnovno. Pokazao sam humanost i zaputio sam se put Beograda da istrajem u svojoj misiji.

Prodjem kroz "Knez Mihajlovu". Puno smeća. Ne može se proći ulicom od smeća. 
Nekoliko kolega (obučenih u plave uniforme) čisti... Zvižde oni, pjevuše i čiste. 
Ja priđem jednom od njih da malo popričamo...
On je super tip. Rekao mi je kako ide, kol'ko može da se očisti tokom dana i... da se ne premišljam mnogo, nego da idem da probam. Kažem mu da ja imam narandžasto odijelo i pitam hoće li biti problema jer su oni u plavim odijelima. Onda on kaže: "ako je tako, ti ćeš biti kapiten ekipe". 

Nisam imao potrebe da se vraćam kući tih dana. Bilo je mnogo smeća i posla preko glave, a ja sam čistio i uživao.

Ovo je bio pravi potez.


==================================================================
Hvala ti, kolega Ulični...
==================================================================

Broj komentara: 9:

  1. On je kopirao moj tekst, pa ga je onda menjao gde je hteo. Vidi se da je negde ostala ekavica...
    Inače, nisam sa njime kontaktirao, jer su mu obrisali temu, moju takođe, jer je to jedan sportski forum. Potražiću ga, da ga obavestim da sam mu 'zloupotrebio' tekst, he, he...

    OdgovoriIzbriši
  2. Koji moj ste trazili na sportskom forumu? :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Pa, ja spamujem po svim posećenim forumima, he, he...
    Ne, ali to je bilo na podforumu "Diskusije", o temama koje NEMAJU veze sa sportom, ali kada admin voili da se k....

    OdgovoriIzbriši
  4. Hej evo me svirac, ja sam ulicni_cistac sa bb.foruma, barem mi je tada bio takav nick a inace svi me tamo znaju sa nickom Analiticar. Blokirali su me pa slagat cu nekih 50 puta, no sada sam se zainatio pa im se dnevno registrujem po 3-4 puta na forum, oni me blokiraju i tako idemo u krug. Vidjet cemo kome ce dosaditi.

    Sto se tice teksta, super si ovo obradio, svaka cast heheehehheeh

    Cut cemo se i ovdje, doazit cu i baciti koji komentar...Sretno sa radom i svirkom i zelim sve najbolje i tebi i tvojoj porodici...

    OdgovoriIzbriši
  5. Pa, 'de si kolega?
    -Pošto sada prvi put komuniciramo da ti kažem da, kada sam video tu temu, mislio sam da me neko zajebava, ali kada sam pročitao oduševio sam se (pošto napamet znam taj svoj prvi tekst, pratio sam tvoju parodiju tačno znajući gde se držiš mog teksta [menjajući detalje], a gde nešto dodaješ...

    -Ma, nisam ja ništa obrađivao, samo sam stavljao č,ć š,đž gde treba, jer kod tebe je bilo c,s,dz...).

    -Slobodno piši komentare, al' da znaš da ja sve mogu da zloupotrebim... ;)

    -Fala... i tebi sve najbolje.

    p.s. Ja se tamo na forumu za sada muvam samo na temi o A.C. Milanu...

    OdgovoriIzbriši
  6. đesi analitičaru .šta ima ,pozz iz Goražda za tebe ,javi nama se

    OdgovoriIzbriši
  7. Pozdrav svim ljudima dobre volje i ljudima koji vole dobar humor i zajebanciju.....

    Evo mene....(Analiticar)...Tu sam, zivi se, korak naprijed, nazad dva...Ne pisem vise po forumima jer nema smisla u tome jer dodje neki nadrkani levat ili seljak koji je administrator foruma pa ti u sekundi izbrise sve komentare....Zajebancija i vedre teme jednostavno se ne uklapaju u danasnji koncept medija. Iako svi vole veselo i da ide na zajebanciju, medijima vise odgovara da pisu o politickim aferama, korupcijama, nacionalizmu, medjunacionalnim konfliktima, kriminalu, ubistvima i samoubistvima, ekonomskim krizama, strajkovima, baknrotima i slicno...Pa eto vam gospodo, uzivajte u tom sranju a moj mir odavno vise ne mozete narusiti jer me ne mogu vise naloziti takvi levati....Pozdrav svima i zelim vam sve najbolje, mnogo zdravlja, srece, humora i dobre zajebancije...

    A N A L I T I C A R

    OdgovoriIzbriši