FACEBOOK stranica . . . . . . . Twitter . . . . . . YOUTUBE Kanal . . . . . . . B92 BLOG

31. 10. 2011.

KOJU MUZIKU SVIRAŠ?


Da, najčešće pitanje na internet forumima, na kojima imam svoju uličarsku temu, bilo je: "A, koju muziku sviraš?" Možda je nekome izgledalo da izbegavam odgovor, ali zaista nikada nisam mogao u dve reči ili u jednoj  rečenici da opišem koju "vrstu muzike" sviram.

Postoje kolege uličari koji imaju snimljenu muzičku pratnju (neki samo jedan instrument, a neki i više njih), pa onda na svom instrumentu sviraju melodije. Ja, jadničak, ne da se ne ispomažem na takav način, već i ne koristim nikakve efekte. Znači, običan, čist zvuk na pojačalu, gitara i... vozi! Zbog toga mi generalno 'leže' laganije stvari, a ne 'leže' mi dinamičnije. Recimo, ona tema iz serije "Otpisani" ne može nikako kod mene da zvuči onako energično. Mogu ja da je sviram, ali...

Međutim, često mi ljudi traže da im odsviram nešto što nikako nije za 'samca' kakav sam ja. Vide da sviram sam, da nisam hobotnica (tj. imam samo dve ruke), da imam samo gitaru (dobro, dve spojene), da ne pevam...
Ipak, tražili su mi za ovih 20 godina... Ma, ne znam šta nisu!
Od tradicionalne muzike (koja se izvodi na starim instrumentima), pa do pitanja (što mi jednom reče jedan klinac) "Can You play Rap?", bilo je svega.
Kako neki zamišljaju da im ja na električnoj gitari sviram te staritete ili da im "repujem", nije mi najjasnije. Al', što kažu u LeskOvac: "Ima gi razni..."
Mnogi, kada vide električnu gitaru (a, i mene dugokosog), misle da sviram isključivo Rock. Ali, greše. Na početku karijere jesam svirao malo žešće, galamio sam više, imao sam prljaviji zvuk (zbog slabog kvaliteta pojačala), ali nije više tako. Godine...

Često mi 'naručuju' "Stairway to heaven" (ali, ja to više ne sviram, ima 10 godina). Vide gitaru sa dva vrata...

Devedesetih su mi tražili Nirvanu, Metaliku, Ganse (sada manje, nisu više toliko u modi).

Jedan klinac, jednom dok sam se pripremao za svirku: "Izvinite, je l' svirate lepe stvari?"
Ja: "Ne, ne... samo ružne".
Poverovao je da je moj odgovor bio ozbiljan... :)

Primetio sam i da mnogi od onih koji mi traže da im odsviram nešto određeno, samo hoće da mi stave do znanja koju vrstu muzike ONI slušaju.
Pa, dobro, poznato je da je većina ljudi ponosna na svoj muzički ukus... Kao kod pameti: niko ne misli da mu malo fali, niko se ne žali na nedostatak. Svi misle da je imaju dovoljno. Tako je i sa muzičkim ukusom: svi misle da je njihov na nivou.
I, naravno, oni što ne poznaju muziku iznutra (tj. ne znaju da sviraju neki instrument) ne priznaju muzičarima veću kompetentnost u proceni šta je to što je "dobra muzika" (znači, pravda za muzičare!).


Da se vratim na svoj repertoar...
Neke melodije u mom izvođenju lepo zvuče, a neke uopšte ne zvuče lepo. Ja otprilike unapred mogu da pretpostavim da li je neka stvar za mene ili nije, mada se dešava da budem siguran da je nešto baš k'o stvoreno za mene, pa se zeznem. Ili, obratno: iznenadim se kako mi nešto legne. U principu, treba mi dobra melodija. Po mogućstvu da nije prekratka i da ima više delova.
Najzgodnije su mi teme iz filmova (takođe i TV serija), neki hitovi klasične muzike, "The Beatles" i tako to, jer su ti zvuci poznati najvećem broju ljudi (a, na ulici je to važno). Znači, bilo koja vrsta muzike da se preferira, svima su, dajem primere, poznate melodije iz "Godfather", iz "Balkan Ekspres", "Za Elizu", "Turski marš", "Yesterday"...

Inače, repertoar mi se stalno menja, ali dosta sporo. Neke stvari postepeno ispadnu iz njega, ima "new entry"-ja (neki od njih uspeju da se 'uglave' za stalno, neki ne), i tako...
Nemaju ni sve pesmice isti status. Pojedine sviram češće, a pojedine ređe. Takođe, nekada ih 'razvlačim' (kada znam da ću duže da sviram), a nekada sviram kraće verzije.



Dobro, da ne tupim više, u sledećem postu (narednog ponedeljka) napisaću ceo svoj repertoar. Kao što će se videti, ima u njemu svega i svačega...
Ipak, postoji 5-6 stvari koje sviram, a neće ih biti na tom spisku.
Razlog? Pa, ima nekoliko različitih... ;)

3 komentara:

  1. "Primetio sam i da mnogi od onih koji mi traže da im odsviram nešto određeno, samo hoće da mi stave do znanja koju vrstu muzike ONI slušaju.
    Pa, dobro, poznato je da je većina ljudi ponosna na svoj muzički ukus... Kao kod pameti: niko ne misli da mu malo fali, niko se ne žali na nedostatak. Svi misle da je imaju dovoljno. Tako je i sa muzičkim ukusom: svi misle da je njihov na nivou.."

    Fino zapazanje.:)))

    OdgovoriIzbriši
  2. Pa, jedino te dve stvari: pamet + muzički ukus.
    Ali, kod ljubitelja fudbala ima još jedna: trener često pogrešno sastavi tim... ;)

    OdgovoriIzbriši
  3. Kažu ljudi: Novaca i pameti nikad dosta.

    OdgovoriIzbriši